SOSYAL MEDYADA PAYLAŞIN :
İstanbul Ticaret Odası, cephe giydirmeden, ATM kiosklarına kadar her sektöre etki eden endüstriyel reklam ürünleri sektörüne yönelik ilk bilimsel araştırma raporunu 5 Eylül’deki tanıtım toplantısında açıkladı.
İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkan Yardımcısı İsrafil Kuralay, endüstriyel reklam ürünleri sektörünün hızla büyüdüğünü belirterek, “Sektörde 100 bin 663’ü İstanbul’da olmak üzere, 124 bin 191 kişi istihdam ediliyor. 6.8 milyar lirası İstanbul, 1 milyar lirası ise İzmir kaynaklı, toplam 9.1 milyar lira ciro gerçekleştiriliyor.” diye konuştu.
Kuralay, İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) kurduğu İstanbul Düşünce Akademisi’nin (İDA) öncülüğünde hazırlanan Türkiye Endüstriyel Reklam Ürünleri Sektörü raporunun tanıtım etkinliğinde yaptığı konuşmada, endüstriyel reklam ürünleri sektörünün neredeyse tüm sektörlerin dışa dönük yüzünü oluşturduğunu söyledi.
Kuralay, endüstriyel reklam ürünleri sektöründe benzin istasyonları, mağaza içleri, araç giydirmeleri, fuar tanıtım stantları, sergi ve satış stantları, promosyon ürünleri, dijital elektronik reklam, led panolar gibi çok geniş bir faaliyet alanı olduğunu belirtti.
Kuralay, “Hızla büyüyen endüstriyel reklam ürünleri sektöründe 100 bin 663’ü İstanbul’da olmak üzere, 124 bin 191 kişi istihdam ediliyor. 6.8 milyar lirası İstanbul, 1 milyar lirası ise İzmir kaynaklı olmak üzere, toplam 9.1 milyar lira ciro gerçekleştiriliyor.” dedi.
Sektörün en temel sorunlarının başında sektöre giriş engellerinin düşük olması, girdi maliyetlerindeki döviz kurlarına bağlı artışlar ve nitelikli insan kaynağı yetersizliğini dile getiren Kuralay, şunları kaydetti:
“Araştırmamızda, sektörde imal edilen dış mekan uygulamalarının uzun süreli kullanımlarına yönelik yönetmelik eksikliğinin de bir başka önemli sorun olduğunu gördük. Dış mekan uygulamalarında kullanılan materyallerin periyodik bakımlarının zorunlu hale getirilmesi gerekiyor. Buna ilişkin denetim standartlarının belirlenmesi, özellikle kamuya açık alanlarda oluşabilecek tehlikelerin önlenmesi açısından büyük önem taşıyor.”
Açıkhava Reklamcıları Derneği (ARED) Başkanı Ahmet Özdemirel, ARED’in endüstriyel reklam ürünleri sektöründe Türkiye’de ve uluslararası arenada temsil eden tek dernek olduğunu ifade ederek, İDA öncülüğünde hazırlanan raporun kendilerine sektörün faaliyet alanlarının günün koşullarına göre uyarlama imkanı sağladıklarını söyledi.
Özdemirel, endüstriyel reklam ürünleri sektörünün çoklu disiplin yapısına işaret ederek, “Bu raporla sektörümüzün tanımlanmasını önemsiyorum. Tabelacılıktan profesyonel reklam ürünleri sektörüne geçişin tarihçesi yazılırken sektörümüz hem rakamlarla ifade edildi hem de büyük bir boşluk dolmuş oldu. Bu bilimsel kaynak, bundan sonraki endüstriyel reklam sektörünün önünü açacağına inanıyorum.” değerlendirmesinde bulundu.
İTO Bilgi, İletişim ve Medya Meslek Komitesi ile ARED Açıkhava Reklamcıları Derneği’nin desteğiyle oluşturulan Endüstriyel Reklam Ürünleri Sektörü raporuna göre, sektörde 2019 Haziran itibarıyla Türkiye çapında 3 değişik NACE kodu altında toplam 11 bin 712 firma faaliyet gösteriyor.
Bu firmaların 9 bin 319’u İstanbul’da bulunuyor. İstanbul’un ardından İzmir, Ankara, Antalya ve Kocaeli geliyor. Ayrıca İlk 10 il, sektörün katma değerinin yüzde 95’inden fazlasını gerçekleştiriyor.
Sektör raporunda ortaya çıkan sonuçlardan biride sektörde kullanılan girdilerin önemli bir kısmının ithal girdiler olması. Dolayısıyla bu alanda ciddi bir yerlileştirme ve millileştirme potansiyeli de bulunuyor.
Raporda, Türkiye’den 34 ili kapsayan ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nden de 354 firmanın katılımı ile gerçekleştirilen anket de yer aldı. Yıldız Teknik Üniversitesi ve Marmara Üniversitesi akademisyenlerinden oluşan ekibin gerçekleştirdiği anketten çıkan sonuçlar satırbaşları ile şöyle:
Ankete göre, katılımcıların yüzde 58’i iş yerini kiralamış. İş yeri sahipliği, daha çok küçük mekanlara sahip firmalarda gözleniyor. Katılımcıların büyük çoğunluğu 100-500 metrekare arasında iş yerlerinde çalışıyor.
Ankete katılan firmalar, siparişlerini çoğunlukla doğrudan, talep sahibi firmadan alıyor. Raporda, aracı reklam ajansıyla sipariş alım oranın düşük olduğu sonucuna varılıyor.
Kurumsal müşterilerle çalışan firmalarda kalite belgeleri ve sertifikasyon konusu ciddi bir şekilde ele alınıyor. Küçük şirketlerde bu farkındalık yeterli görünmüyor.
Firmalar, pazarlama maliyetlerinde yüzde 70.5’le doğrudan pazarlamayı tercih ederken, sosyal medya kullanımının yaklaşık yüzde 46, internet üzerinden verilen reklamların payının ise yüzde 41 seviyesinde olduğu anlaşılıyor.
İhracat bakımından Türkiye’nin Avrupa pazarlarına yakın oluşu, sektörel çözümlerde esnek yaklaşım, tasarım, üretim ve montaj konusundaki yetkinlik Türk ya da Türk ortaklı firmaları öne çıkarıyor.
Çalışanların önemli bir kısmı lise ve yüksel okul mezunu. Firmaların yüzde 69.8’i yabancı dil bilen çalışan istihdam ediyor.
Firmaların yüzde 67’si, iş yapımında yüzde 60’dan fazla ithal malzeme kullanıyor.
Ankete katılan firmaların yüzde 40’ının gelecek 12 ay içinde yeni yatırımlar için kredi kullanma beklentisi tespit edildi.